Роль саудівської ініціативи «Візія 2030» в нормалізації саудівсько-ізраїльських відносин

Події «арабської весни» стали черговим  викликом для зовнішньополітичного курсу Саудівської Аравії і вимогою її трансформації з урахуванням можливих загроз на міжнародній арені.

 У 2015 році до влади прийшов король Салман, який оголосив Мохаммада бін Салмана наслідним принцом. Це спричинило не лише зміни до зовнішньої політики королівства, а й до зміцнення позиції принца, як фактичного лідера Саудівської Аравії, який згодом  представив план саудівської ініціативи «Візія 2030»,  спрямованої на зміцнення міжнародного партнерства держави, як в економічному, так і в дипломатичному плані, в посиленні її позицій на світовій арені.

В основі «Візії 2030» лежать амбітні цілі , спрямовані на зміну різних внутрішніх аспектів суспільства та економіки Саудівської Аравії, що включають:

  • диверсифікацію економіки – однією з головних цілей «Візії 2030» є зменшення залежності Саудівської Аравії від доходів від нафти шляхом розвитку інших секторів економіки; розвиток туризму, розваг, технології та охорона здоров’я; диверсифікація джерел доходу за рахунок податків, зборів та іншої економічної діяльності;
  • приватизацію та державно-приватне партнерство – ініціатива наголошує на приватизації певних державних активів і сприянні ДПП для заохочення інвестицій та інновацій у ключових секторах;
  • створення робочих місць – основна увага приділяється створенню робочих місць для громадян Саудівської Аравії, особливо в ненафтових секторах, що передбачає інвестиції в освіту та професійне навчання для підвищення кваліфікації робочої сили.

Заради підсилення внутрішніх реформ, відповідно до «Візії 2030», Мохаммад бін Салман розпочав активну зовнішню політику, звертаючи особливу увагу на дипломатичні ініціативи, спрямовані на покращення відносин із сусідами Саудівської Аравії та вирішення довгострокових конфліктів у регіоні Близького Сходу та поза його межами.

Прикладами таких змін стало те, що в січні 2021 року було майже припинено повну блокаду Катару. Також це стосується укладання перемир’я з єменськими хуситами та нормалізації саудівсько-іранських відносин за посередництва Китаю в 2023 році. Саудівська Аравія, підтверджуючи свої амбітні цілі відповідно до стратегічної ініціативи, не полишила прагнень стати впливовим лідером на міжнародній арені, тому неодноразово виступала посередником у російсько-українській війні, ірано-ізраїльській конфронтації, тощо. Така активізація країни пояснюється саме її бажанням втілити в життя окреслені плани та кроки «Візії 2030», що дозволять королівству, згідно з внутрішніми реформами, побудувати сильну та впливову державу не лише регіонального, але й  світового масштабу.

У цьому контексті, посилаючись на стратегічну ініціативу наслідного принца, варто також розглянути можливість нормалізації відносин Саудівської Аравії та Ізраїлю. Проте після нападу ХАМАСу на Ізраїль 7 жовтня 2023 року, ця угода, здебільшого, не обговорювалась двома сторонами, оскільки головне питання та умова щодо її укладання, це привілеї для палестинського народу.

Саме тому, Сполучені Штати Америки, як основний посередник в даному питанні, намагаються тиснути на уряд Беньяміна Нетаньягу, щоб той узяв на себе зобов’язання щодо створення Палестинської Держави, на що ізраїльський уряд не погоджується. Проте, наразі в Ізраїлі відчутним є наявність проблема, потрапляння у безвихідь через існуючі протиріччя очільників Ізраїлю та США щодо наступу ізраїльської армії на м. Рафах. Оскільки, без стратегічної підтримки адміністрації Джо Байдена, Ізраїль може залишитись сам на сам проти іранських сателітів, що є можливим негативним сценарієм для уряду Нетаньягу, США може тиснути на ізраїльський уряд, вимагаючи відмови  від своєї жорсткої позиції з палестинського питання.

У свою чергу, ця угода передбачала б для Саудівської Аравії більш тісну двосторонню співпрацю з США,  отримання та підтримку власної цивільної ядерної програми, на тлі агресивних дій Ірану в регіоні, та надання передового озброєння, безпекових гарантій і залучення інвестицій.

President Biden, during a meeting with Iraqi Prime Minister Mohammed Shyaa al-Sudani, said the U.S. and its partners defeated Iran’s weekend attack on Israel. Photo: Anna Moneymaker/Getty Images

Такі умови дозволяють королівству реалізовувати прописані плани та цілі, відповідно до «Візії 2030». Враховуючи, що нещодавно адміністрація Джо Байдена  зробила заяву, що угода, де передбачається, що умови Саудівської Аравії можуть бути виконані, процес нормалізації відносин між двома країнами може завершитись до початку президентських виборів у США 2024 року. Звичайно, що Іран та його союзники будуть шукати шляхи завадити цій угоді, проте в цьому випадку, це загрожує напругою у дипломатичних відносинах між Іраном та Саудівською Аравією.

Висновки

Отже, саудівська «Візія 2030» представляє сміливу та амбітну стратегію, спрямовану на трансформацію саудівської економіки та зовнішньополітичного ландшафту з метою досягнення сталого зростання та процвітання країни та її народу. Враховуючи це, «Візія 2030» відкриває для королівства зовнішньополітичні можливості: зміцнити свій міжнародний авторитет, залучити інвестиції та зробити внесок у регіональну стабільність через дипломатичні ініціативи та партнерство. Важливо зазначити, що хоча нормалізація відносин із Ізраїлем може мати потенційні переваги з точки зору регіональної стабільності, економічних можливостей і глобального партнерства, вона залишається чутливим і складним питанням із політичними, історичними та ідеологічними вимірами. Будь-які кроки до нормалізації, ймовірно, ретельно розглядатимуться в контексті ширшої геополітичної динаміки та стратегічних інтересів Саудівської Аравії.

Автор: Олена Пшенична

You may also like...