Про Справедливість

Ігор Семиволос

Промова на стратегічній вечірці фонду “Відродження”.

Присвячується Yevhen Bystrytsky

Шановні пані та панове!

Важко в колі юристів говорити про такий термін як справедливість. Але я згадав свій сходознавчий фах і вирішив запропонувати вам поговорити про це, спираючись на методи пізнання, поширені в юдаїзмі.

Пропоную скористатися методом, який передбачає аналіз того чи іншого поняття за допомогою чотирьох рівнів засвоєння знань – пшат – тобто буквальний зміст, ремез – натяк, драш – тлумачення, та сод – таємниця, (зазвичай на рівні каббали), всі ці рівні складаються у абревіатуру – пардес – сад.

Отже ми маємо слово цедек, яке перш за все має значення справедливість. Синонімічний ряд слова цедек – «правда» (емет), «вірність, віра» (емуна) и «прямота» (йошер). Важливим елементом є слова які є похідними від слова цедек, тобто які мають спільні кореневі приголосні. Цадук, – виправдання, визнання вироку справедливим, цедака – милість, блага справа, пожертвування, цадик – праведний, цадканут – праведність, богобоязненість.

Про що натякає нам слово цедек? Звернемося до дієслова: цідек – крім прозорого значення бути правим, воно означає виявитися невинним, бути виправданим. Що в такому випадку мішпат ацедек – справедливий суд? Це суд, як говорить Піркей Авот – Повчання батьків – де, людину судять, знаходячи обставини, які її виправдовують. Якщо вчинки людини можна витлумачити двояко, варто припустити, що вона діяла з кращих міркувань, – говорить Талмуд. Тобто говорячи теперішньою юридичною мовою – виходити треба із презумпції невинуватості.

Чи існує суперечність між правом, безпекою та справедливістю? У 16 главі 20 віршу Второзаконня маємо такі слова: цедек цедек тирдоф лемаан тіх’є ве-ярашта ет а арец ашер ягве елогейха нотен лах, що означає – до справедливості, до справедливості прагни, аби залишитися живим та оволодіти землею, яку Господь, твій Б-г, дає тобі.
Прикметно, що в українському перекладі фраза «залишитися живим та оволодіти землею» справедливо перекладена як «жити на світі і безпечно володіти землею». Отже, маємо тут пряму залежність між здатністю судити справедливо та правом на життя і свободу від злиднів тобто людською безпекою.

І останнє. Говорячи про таємницю, яка захована у слові цедек, хочу показати зв’язок із таким поняттям Кабали як Тіккун-а-олам, що означає виправлення (покращення) світу і яке передбачає активне залучення людини у зміни на краще і в першу чергу навколо себе і в собі. Це поняття має прямий зв’язок із пожертвуваннями та благими справами, і передбачає відповідальність за свої дії.

Отже, підсумовуючи, справедливість є в першу чергу милість, вона недосяжна без усвідомлення презумпції невинуватості, вона є головним складником людської безпеки і ми можемо збільшити її частку на цьому світі відповідально роблячи зміни в собі та навколо себе.